18 Design Dapur Yang Ideal Untuk Dijadikan Sebagai Contoh

Kebanyakan dapur di rumah rakyat Malaysia punyai ruang terhad. Mahu tak tidak, ramai yang terpaksa memilih kabinet dapur berbentuk L. Pendek kata, kabinet dapur L shape ini dah banyak digunakan oleh kebanyakan orang.

Bagaimanapun, model L Shape ini masih boleh digunapakai lagi. Hanya perlukan sedikit add on agar kabinet dapur anda nampak menarik dan mewah. Yang paling penting, menjimatkan ruang agar dapur tidak kelihatan sempit dan merimaskan.

Seperti biasa, pilihlah warna kabinet yang cerah agar dapur nampak luas. Saiz kabinet dapur pula, usahlah terlalu besar seperti saiznya tidak kena dengan dapur anda. Jika berkemampuan, buat kabinet dapur bahagian atas sampai ke siling, ruang penyimpanan pun dah jadi banyak. 

Bagi yang gemar meletak meja makan berdekatan dengan dapur, belilah meja makan yang sederhana besar 30% dari ruang dapur. Gunakan kerusi yang berunsurkan 'besi' atau 'kurus' supaya suasana dapur tidak kelihatan padat dengan meja dan kerusi. 

Pasti ramai yang mengidam lampu gantung yang bersaiz besar, kononnya akan menjadi dapur nampak mewah dan luas. Sebenarnya tidak. Lampu besar akan mencacatkan sedikit pemandangan di dapur.

Perlu tahu, perkara pertama yang orang pandang bila masuk ke dapur mengikut turutan adalah kabinet, lampu dan lantai. Jika ketiga-tiga perkara ini cacat dari segi saiz yang tidak sesuai atau warna yang pelik, ia sekali gus akan mematikan 'keterujaan' seseorang itu.

Jadi, sebaik-baiknya gunakanlah lampu yang bersaiz sederhana. Paling mudah nak mengetahui saiz lampu yang terbaik? Ukurlah dengan saiz meja makan anda. 

Okay, jom lihat contoh model dapur kecil di bawah:



















Like Facebook kami, HouzeDeco

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2014 Houze Deco Created By Sora Templates and My Blogger Themes