5 Tips Penjimatan Ruang Dalam Dapur Kecil


Ruang dapur kecil dan terhad selalu menimbulkan masalah kepada pemilik terutamanya si isteri yang gemar memasak. Nak letak itu tak boleh, nak letak ini tak boleh, yang jadi mangsa amukan adalah si suami.

"Itulah abang! Ayang suruh beli rumah besar sikit, tak nak!" 

Eheh! Bagaimanapun, itu hanyalah bebelan si isteri dalam hati. Masalah ruang dapur kecil dan terhad ini sebenarnya boleh diselesaikan selain dari menyusun atur perkakasan dapur secara kemas dan teratur. 

1. Manfaatkan ruang tengah di antara kabinet dapur atas dan kabinet dapur bawah. Ruang tengah ini biasanya ditampal dengan jubin untuk mengelakkan dinding menjadi kotor dan berminyak. Namun, ruang ini anda boleh jadikan sebagai ruang kedua untuk menyimpan pinggan atau mengantung perkakasan memasak seperti senduk, pengepit, gunting dan sebagainya. Secara tidak langsung, anda boleh menjimatkan sedikit sebanyak ruangan dalam laci kabinet dapur anda.


2. Di bahagian belakang pintu dapur juga boleh dijadikan sebagai tempat untuk mengantung periuk, kuali, kain lap atau barang-barang yang anda rasa relevan untuk diletakkan di tempat tersebut. Tetapi janganlah terlalu banyak, nanti sukar pula nak tutup/buka pintu dapur.


Idea ini juga boleh dipraktikkan pada pintu kabinet dapur seperti yang ditunjukkan pada gambar di bawah.


Dengan susunan yang kemas dan rata, pasti akan membuatkan anda terasa bagai di dapur mewah yang mana sebenarnya ia cuma idea ringkas untuk mewujudkan ruang tambahan pada dapur kecil anda.

3. Sememangnya leceh jika anda mempunyai terlalu banyak barang untuk disumbatkan dalam kabinet dapur. Sehinggakan adakalanya pola atau posisi susunan barang itu tidak memuaskan hati anda. Seperti ada sesuatu yang tidak kena, tidak kemas walaupun ia telah disusun mengikut ketinggian dan saiz barang.

Anda boleh cuba menggunakan bekas plastik bersaiz sederhana untuk digunakan meletak segala barang seperti botol, bekas-bekas tupperware dan lain-lain mengikuti kategori barangan itu sendiri. Apabila disusun menggunakan bekas plastik, ia akan menampakkan barang di dalam kabinet anda menjadi lebih teratur dan kemas serta selesa mata memandang.


Kaedah ini juga boleh digunakan dalam peti sejuk. Oh ya, peti sejuk yang bersih dan kemas mengambarkan imej tuan rumah. Jadi, jangan abaikan peti sejuk ya.


4. Jika rajin, buat label di kabinet dapur agar barang tidak disimpan secara sesuka hati. Secara tidak langsung, ini akan membantu mendisplinkan diri anda dan juga penghuni yang lain.



5. Bagi menambahkan lagi kekemasan dalam dapur, gunakanlah balang-balang yang kedap udara dan sama saiz untuk menyimpan bahan-bahan masakan agar ia nampak selari dan teratur.


Kami berharap, anda suka dengan idea-idea penjimatan ruang dalam dapur kecil di atas. Jika anda ada idea yang lebih bagus, kongsikan dengan kami. - HouzeDeco

1 comment:

Copyright © 2014 Houze Deco Created By Sora Templates and My Blogger Themes